Forrige Naeste
Internationale tog via Gedser

af Jens Bruun-Petersen og John Poulsen
Ca. 100 sider (heraf mange i farver),
stift farvetrykt bind, ca. 250 ill.

Pris Kr. 289,-   bestillings nr. 0291       stk

Det fjerde og sidste bind i den populære serie om den internationale persontrafik med tog mellem Danmark og udlandet kommer nu. Det behandler trafikken via Gedser, både ad den klassiske rute til Warnemünde og ad ”nødruten” via Grossenbrode, der var et resultat af Europas deling i vest og øst.
Fra åbningen af færgeruten i 1903 og frem til 1939 gik hovedruten til det Tyskland og landene syd derfor via Gedser-Warnemünde overfarten. Både når rejse gik mod Hamburg og når den gik mod Berlin. Men efter 2. verdenskrig blev udviklingen præget af ”Den kolde Krig”, der indebar at ruten til Warnemünde sygnede hen. For en tid blomstrede trafikken til Grossenbrode, men efter åbningen af Fugleflugtslinien i 1963 blev der ret stille i Gedser. Trafikken til DDR voksede dog og nåede efter ”muren”s fald sidst i 1989 et hidtil uset omfang. Det forekom derfor besynderligt at ruten nedlagdes i 1995, hvor Berlin var udset til det forenede Tysklands hovedstad.


Hovedvægten i den gennemillustrerede bog er lagt på at skildre omfanget af trafikken, typiske køreplaner, oprangeringer og vogn­benyttelse, herunder et overblik over de forskellige østeuropæiske forvaltningers materiel.