Forrige Naeste
JERNBANELIV - V
Minder fra jernbanernes guldalder


Redigeret af Morten Flindt Larsen
128 sider, ca. 175 ill.

Pris Kr. 299,-   bestillings nr. 0288       stk

Bogen er en antologi af kortere erindringer skrevet af såvel kendte som ukendte jernbanefolk. Bogens seks forfattere har alle påbegyndt deres DSB karriere i sidste halvdel af 1800-tallet, hvor banerne endnu var enerådende på landtransportens område.
Bogen lægger ud med "P-maskinens fader", DSB's legendariske maskindirektør Otto Busse (jun.), som giver en bred og informativ skildring af den lokomotiv- og vogntekniske udvikling ved Det sjællandske Jernbane-Selskab og DSB i perioden 1847-1910. Busses meget levende og let forståelige tekniske memoirer er garneret med personlige oplevelser og omtale af nogle af tidens markante personligheder ved banerne. I en særskilt biografi får man desuden det hidtil mest omfattende og detaljerede indblik i Busses liv og hans mange fortjenester for de danske jernbaner.
Togfører A.G. Ebbesen mindes vognmateriellet og togtjenesten, som den var i slutningen af 1880'erne. Ebbesen startede sin jernbanekarriere som ekstrakonduktør i 1886; kun få år efter statens overtagelse af Det sjællandske Jernbane-Selskab, på et tidspunkt hvor meget endnu var uforandret fra det private selskabs tid. Erindringerne er spækket med morsomme og hidtil lidet kendte detaljer om vognmateriellet, ligesom vi får et levende indblik i et barskt og krævende arbejdsmiljø.
Senere distriktschef G. L. Eir skildrer sin tid som ung assistent på DSB's station i Helsingborg omkring åbningen af jernbanefærgeoverfarten i 1892.
JERNBANELIV-
En bogserie med
jernbanefolks
erindringer.


Man forbavses over de primitive forhold og pionérånden her på Danmarks første internationale jernbanefærgeoverfart. Samtidig med Eir gjorde en anden ung assistent - Johs. Baagøe - tjeneste på Helsingør Station, og Baagøs erindringer kompletterer således Eirs. Med Baagøe kommer vi desuden rundt på afløsningstjeneste m.m. på en række stationer i årene omkring 1890.
I bunden af personalets rangorden giver senere pakhusoverportør Christian Westengaard et unikt indblik i sine første jernbaneår som ekstramand og stationsbud på Lyngby og Frederiksberg Station i slutningen af 1890'erne. Bogen afrundes med en absolut perle for elskere af "den gode historie", idet togbetjent M. Zinglersen med udpræget sans for humor beretter stort og småt om sin togtjeneste fra 1899 til 1915. Vi kommer med på ture med persontog og eksprestog på Sjælland, med ballasttog og med sovevogne; både i landsdelsforbindelserne og i international trafik mellem Danmark og Tyskland.
De seks jernbanemænds manuskripter er blevet "støvet af", idet retskrivningen i kildematerialet - der for størstedelens vedkommende stammer fra obskure og almindeligvis utilgængelig fagblade - er blevet opdateret, så der er på ingen måde tale om tørre eller 'oldnordiske' artikler. Teksten er forsynet med noter, hvor vi har skønnet dette nødvendigt af hensyn til forståelsen, ligesom bogen er rigt illustreret.