Forrige Naeste
JERNBANELIV - VI
S.B.V. Dyhr:
En baneingeniørs erindringer 1859-1889


Redigeret og kommenteret af Lars Viinholt-Nielsen.
88 sider, ca. 30 ill.

Pris Kr. 229,-   bestillings nr. 0292       stk

Den tidligste danske jernbanehistorie er forholdsvis fattig på erindringer fra de aktører, som tog del i opbygningen af jernbanenettet og som senere fik arbejde ved driften af banerne. Mest kendt er H.H.A.Rambusch's : "En gammel Jernbanemands Erindringer", der udkom i 1915, og som gennem mange år har været hovedkilde til mange beretninger om de slesvigske, jyske og fynske baners første år. Rambush var ansat i maskinafdelingen, og hans oplevelser knytter sig mest til denne afdelings historie. Men han var en del af "systemet", idet han forblev i statsbanernes tjeneste hele sit aktive liv, idet han først tog sin afsked i 1915 i en alder af 71 år. Dette har naturligvis farvet hans erindringer, der gennemgående omtaler hans ældre kolleger og chefer i positive vendinger.
Nu udsendes baneingeniør S.B.V. Dyhrs erindringer på banebøger, og hermed kommer et helt anderledes værk "på banen." Dyhr var med fra starten med planlægningen af de jysk-fynske hovedbaner, og hans ingeniørmæssige kunnen fik stor betydning for linjeføringen af flere af disse strækninger. Når vi i dag med toget kører Odense-Middelfart, Vamdrup-Århus og Esbjerg-Holstebro, kører vi på nogle af "Dyhrs baner." Næsten fra begyndelsen fik han ansættelse ved banerne på Fyn og i Jylland, og han overgik derfor i 1867 til de da oprettede statsbaner under ledelse af Niels Holst. Dyhr er i sine erindringer umådelig kritisk overfor statsbanernes styrelse under Holst, og ligeledes får finansmanden C.F.Tietgen meget hårde ord med på vejen. Disse 2 personer har i den danske jernbanehistorie opnået en nærmest helteagtig status, og Dyhrs erindringer er måske et gavnligt korrektiv hertil.
JERNBANELIV-
En bogserie med
jernbanefolks
erindringer.


Så snart han kunne se sit snit til det, forlod Dyhr statsbanerne. I 1874 blev han overingeniør ved bygningen af Odense-Svendborg banen og fra 1876 denne banes driftsbestyrer. Han tog senere aktivt del ved bygningen af Ringe-Fåborg banen og havde i tidens løb mange ingeniørmæssige opgaver udenfor jernbanevæsenet. I 1889 tog han sin afsked på grund af sygdom. Erindringerne er nedskrevet i 1890'erne nogle år før hans død i 1899.
Blandt alle, der kom i berøring med Dyhr, fik han det bedste eftermæle som en meget behagelig, omgængelig og human person med et højt kulturelt stade. Hertil står erindringernes skarpe og uforsonlige angreb på næsten alt og alle i stærk modstrid. Det er formentlig bl.a. derfor de først udgives nu, omend mindre dele af dem tidligere har været offentliggjort.
Der er imidlertid ingen grund til at skjule de store modsætninger, der var mellem jernbanemændene for mere end 125 år siden for nutidens læsere, og Dyhrs erindringer bringer i hvert fald et frist pust for ikke at sige en kastevind ind i vores ældste jernbanehistorie.