bane
bog-
klubben
bane bog-klubben har eksisteret i over 20 år.
Mange hundrede jernbaneinteresserede har gennem medlemskab
været velorienteret om nye bøger - og sparet rigtig mange penge.
Fra 2011 er bane bog-klubben en del af Dansk Jernbaneklubs
boghandel Jernbanebøger.

* Du får de nye bøger fra bane bøger og DJKs forlag til bogklub-pris,
   hvor du sparer op til 25% excl. porto.
* Du er altid blandt de første til at få de nye bøger.
* Du får mindst 14 dages kredit og skal bare betale pr. giro / bank.
* Du får gratis tilsendt information om de nye bøger.
* Du har altid mindst 14 dage til at afbestille bøger du ikke ønsker.
* Du binder dig kun til at købe mindst 3 bøger, dog mindst én om året.
* Du får ind i mellem spændende særtilbud.
* Du får tilbudt ikke blot DJK‘s og bane bøger‘s udgivelser,
   men også bøger fra andre forlag, bl.a. udvalgte titler fra
   Sporvejs-Historisk Selskab.

Indmeldelse i bane bog-klubben

bane bog-klubben, Dansk Jernbane-Klub
Marielundvej 35, 2730 Herlev.
Tlf. 33 93 20 02   Fax: 33 33 86 96  
Danske Bank Reg. nr. 1551 Kontonr. 3179176

PDF-filerne kan læses med Adobe Reader
Næste bogpakke omfatter to bøger:

Gjerrildbanen - en rejse gennem Norddjurs
På Sporet af 2017 – årbog om danske jernbaner

Se nyhedsbrev

Bogpakken forventes udsendt sidst i november 2017.

Sidste dag for afbestilling var 19. november 2017.

Gjerrildbanen - en rejse gennem Norddjurs

Af Asger Christiansen
272 sider med 312 illustrationer.
Format: 24,4 x 23,5 cm. i stift bind.
Udgivet af Dansk Jernbane-Klub 2017.
Bogklubpris kr. 224,- + porto
Normalpris kr. 299,-
Bestillingsnummer 60
Gennem 45 år var Gjerrildbanen en livline gennem det nordøstlige Djursland. Toget erstattede de langsomme hestevogne, og indbyggerne fik nye muligheder for at rejse lokalt eller videre ud i landet. Man rejste til familiebesøg, på ferietur, til dyrskuer, til Grenaa for at gå i biografen og meget mere. Tusindvis af Grenaa-borgere kørte på udflugt til Gjerrild, hvor der var kro og afholdshotel samt store skove. Flere generationer af unge rejste dagligt til Ryomgård for at få undervisning på byens private realskole.
Banens godstrafik gav nye muligheder, og flere byer skylder Gjerrildbanen sin eksistens. Gravning af tørv ved Stenvad skabte industri og en by ved stationen. Tømmer fra de store skove ved Meilgaard Gods og Sostrup blev sendt med banen, og et savværk blev etableret i Tranehuse. Kystfiskerne ved Fjellerup og Bønnerup sendte fisk helt til Nordtyskland. Landmænd modtog foderstoffer og gødning, mens dyr blev sendt til slagteriet. Fra Gjerrild Nordstrand blev der under Besættelsen sendt enorme mængder ral og grus til støbning af tyske forsvarsværker i Vestjylland.
Efter Besættelsen voksede konkurrencen fra landevejstrafikken, og banens økonomi gjorde det umuligt at fortsætte. Gjerrildbanens sidste tog kørte i juni 1956.

På sporet af 2017
- årbog om danske jernbaner
Under redaktion og tilrettelæggelse af DJK.
92 sider, mange illustrationer i farver.
Udgivet af Dansk Jernbane-Klub 2017.
Format 24,5 x 24,5 cm i stift omslag.

Bogklubpris kr. 179,- + porto
Normalpris kr. 239,-
Bestillingsnummer 0589
Efter en stille opstart, endte 2017 trods oddsene alligevel med at blive et godt år for jernbanen, da forligspartierne bag Togfonden uden om Regeringen fik trumfet den nye bane over Vestfyn igennem og fandt ekstra midler til elektrificering og hastighedsopgradering af den Østjyske længdebane. Banedanmark kunne afslutte elektrificeringen mellem Lunderskov og Esbjerg og der kører nu eltog mellem København og Esbjerg. Ved DSB siger man endegyldigt farvel til BR 605, som i godt ti år har transporteret mange rejsende mellem Danmark og Hamburg. Nordjyske Jernbaner overtog regionaltogstrafikken mellem Frederikshavn og Skørping. Det skrider også fremad med letbanen i Aarhus, selv om åbningen er udskudt.