bane
bog-
klubben
bane bog-klubben har eksisteret i over 20 år.
Mange hundrede jernbaneinteresserede har gennem medlemskab
været velorienteret om nye bøger - og sparet rigtig mange penge.
Fra 2011 er bane bog-klubben en del af Dansk Jernbaneklubs
boghandel Jernbanebøger.

* Du får de nye bøger fra bane bøger og DJKs forlag til bogklub-pris,
   hvor du sparer op til 25% excl. porto.
* Du er altid blandt de første til at få de nye bøger.
* Du får mindst 14 dages kredit og skal bare betale pr. giro / bank.
* Du får gratis tilsendt information om de nye bøger.
* Du har altid mindst 14 dage til at afbestille bøger du ikke ønsker.
* Du binder dig kun til at købe mindst 3 bøger, dog mindst én om året.
* Du får ind i mellem spændende særtilbud.
* Du får tilbudt ikke blot DJK‘s og bane bøger‘s udgivelser,
   men også bøger fra andre forlag, bl.a. udvalgte titler fra
   Sporvejs-Historisk Selskab.

Indmeldelse i bane bog-klubben

bane bog-klubben, Dansk Jernbane-Klub
Marielundvej 35, 2730 Herlev.
Tlf. 33 93 20 02   Fax: 33 33 86 96  
Nordea Reg. Nr. 2191 kontonr. 6874281261.

PDF-filerne kan læses med Adobe Reader
Næste bogpakke omfatter to bøger:

Nyttige mennesker
  - reportager fra stats- og privatbaner 1887-1966
DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus

Se nyhedsbrev

Bogpakken forventes udsendt midt i september 2017.

Sidste dag for afbestilling var 27. august 2017.


      Læseprøve
Nyttige mennesker
- reportager fra stats- og privatbaner 1887-1966

Redaktion: Morten Flindt Larsen
Sidetal/ill: 96 sider, 120 illustrationer.
Format: 25 cm x 23,5 cm, stift bind.
Forlag: bane bøger 2017.
Bogklubpris kr. 223,- + porto
Normalpris kr. 298,-
Bestillingsnummer 0329
I sidste bind i rækken præsenterer bane bøger en stribe af de populære kulturhistoriske skildringer af jernbanens arbejdspladser og -miljøer - denne gang fra både stats- og privatbaner. Vi følger posttoget og arbejdet ombord på dets vej fra hovedstaden til Korsør, vi kommer tæt på konduktørens hårde og farefulde tjeneste, og oplever det hektiske liv på knudepunktet Fredericia banegård. Velskrevne reportager tager os med på to nyåbnede privatbaner på Bornholm og i Nordsjælland, mens en anonym ansat klager sin nød over arbejdsforholdene ved Sydfynske Jernbaner. I begyndelsen af 1920'erne er vi på prøvetur med Triangels første motorvogn, og i 1930'erne farer vi over Sjælland med "Lyntogets forløber". I 1937 er vi med et af de sidste persontog på Amagerbanen, og under 2. Verdenskrig kommer vi både på tur med Nærumbanen og ud at køre med skinnerutebil og tørvetog i Nordjylland.

DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus

Forattere: Jens Birch og Ole Gold
Sidetal/ill: 208 sider, over 600 illustrationer,
heraf mange i farver Format: A4, stift bind.
Forlag: J-bog 2017.
Bogklubpris kr. 296,- + porto
Normalpris kr. 395,-
Bestillingsnummer 2134

      Læseprøve 1       Læseprøve 2

I bogen gives der en kort gennemgang af de vigtigste milepæle i historien om DSBs rutebiler med billeder som det bærende element. Bogen henvender sig til alle med trafikhistorisk interesse.
I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.
Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen samt udvidelserne i årene derefter.
Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper.
I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges.